lørdag 2. januar 2010

Alice Springs

Da er jeg fremme på hotellet i Alice Springs. Noen timers flytur fra Melbourne og 1 ½ times tidsforskjell (klokken tilbake ). Før avreise fikk jeg hjulpet Bodil med å få vekk julepynten. Da er julen 2009 definitivt over. Til gjengjeld kjørte Bodil meg til flyplassen i Melbourne noe jeg selvsagt satte pris på.


Flyturen gikk fint. Men jeg slutter aldri å undre meg over hvorfor jeg skal ha en redningsvest og en gjennomgang av bruken av den når jeg som i dag reiser fra Melbourne til Alice Springs ? Finnes ikke det minste vannhull på veien hvor jeg kan gjøre bruk av en redningsvest. En fallskjerm hadde vært mer passende spør du meg. Jeg tenker for øvrig det samme hver gang jeg reiser fra vestlandet til østlandet hjemme i Norge. Men det er vel standard prosedyre…..?

Det var et imponerende syn å fly over den røde sandørkenen. Jeg er heldig med tidspunktet for mitt besøk ettersom det regnet noe her i siste uke . Det medfører at det også er grønne planter midt i all det røde sand.

Flyplassen i Alice Springs er ikke vanskelig å finne frem på. 1 liten terminal er alt som utgjør flyplassen.



Ikke noen storslått flyplass i Alice Springs

Alice Springs ble grunnlagt for 135 år siden. Den gang som en simpel telegraf stasjon som nå har utviklet seg til en moderne lavbygd metropol. Byen er berømt for sin øde beliggenhet og er sentral for alle reisende i sentrale dele av Australia.

Byen er kjent for sin spesielle Aussie karakter . Litt Crokodile Dundy stil . Tror ikke det finnes andre steder i verden hvor man finner det største båtrace på en tør flod ! . Byen er også kjent for sin Aboriginal art og det finnes en lang rekke gallerier og kunst sentre i byen. Jeg får heldigvis anledning til å bruke noen dager på byen etter at jeg er kommet tilbake fra min Ayer’s rock tur.

Som sagt er jeg kommet vel på plass på hotellet. En flott og varm kveld (38 grader) . Jeg får ta meg en dukkert i bassenget og forsøke å komme meg i seng rimelig tidlig ettersom jeg blir hentet kl 05:45 i morgen . Er så spent på turen at jeg er litt usikker på om jeg klarer å sove ..

Avslutter dagen med et par bilder tatt fra verandaen min på hotellet :




Her skal jeg bade i kveld. Kan nesten stupe fra min veranda !


Også tatt fra min veranda

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar