lørdag 5. desember 2009

Petronas twin tower, Menara KL tower, Penarahan park og marked



Etter en god natt søvn våknet jeg idag kl 08:00 hvilket passet meg bra. Da har jeg allerede kommet inn i rette tidssone. Startet dagen med en joggetur i Penarahan park som skulle vise seg å være ganske så utfordrende med tidvis stigning på 30%. Da var det hellere snakk om ikke å velte bakover enn å komme seg fort fremover. Først oppe gikk det greit med en rekke runder rundt Menara KL Tower som ligger kort vei fra hotellet. Med 30 varmegrader og en særdeles høy fuktighet trengte jeg ikke anstrenge meg særlig for å svette....

Etter en dusj og fantastisk frokost fikk jeg endelig klærhengere slik at jeg kunne få hengt opp mine klær. Standard er 4 klærhenger pr rom. De som kjenner meg vet at det er helt latterlig. 20 er et mye mer passende antall. Det fikk jeg så også og da var jeg fornøyd.

Da var det tid for sight seeing. Hadde bestemt meg for å ta en rolig start og kun se de nærmeste serverdigheter som ligger i gåavstand fra hotellet. Utenfor hotellet kom jeg i snakk med en amerikaner , Carl, som hadde bestemt seg for det samme. Vi fant fort ut at det ville være koseligere å slå følge. Forøvrig bor Carl i Dunwoody, Atlanta , Georgia, USA. Nøyaktig samme forstad som jeg bodde i for 38 år siden. Small world....

Vi satte først kursen for Petronas Twin Tower som med sine 452 meters høyde er KL`s nye kjennemerke. Tårnene skal symbolisere styrke og verdighet, og de geometriske strukturene er hentet fra islamsk arkitektur. Byggherren var det statlige oljeselskapet Petronas (derav navnet). Det kostet i sin tid 10 milliarder kroner å bygge. Synes egentlig det minnet endel om Empire state building. Det er kun anledning til å komme opp til broen som forbinder de to bygninger. Ettersom køen for å komme opp var ekstrem lang valgte vi å stå over utsikten...men jeg klarte å holde bygningene med 2 tomler !



Vi fortsatte deretter til Menara KL Tower som med sine 421 meter er verdens fjerde høyeste tårn med en roterende utsikts- og restaurantplattform . En rotasjon tar 24 timer. Heisen opp tokk bare sekunder ..Utsikten fra plattformen over KL skyline var fantastisk. Ble forøvrig tatt et fantastisk bilde av meg og utsikten. God ide for fremtiden. Da slipper en hverken tenke på lepestift eller rynker !





Etter å ha nydt utsikten og inntatt en bedre lunsj var det tid for en skogstur i Penarkan nature park som er en park i tilknytning til Menara KL og i samme område som jeg jogget tidligere på dagen.





Det var et utall av for meg ukjente tre og APER!! Synes i utgangspunktet de var utrolig koselige der de satt og koste seg. Det inntrykket endret seg kjempefort da den ene spratt opp på skulderen min. Tror det meste av KL hørte mitt redselsskrik !!




Jeg hadde planlagt å bruke joggeskoene mine til sightseeing. Men i 30 varmegrader er ikke det noen god ide erfarte jeg. Alt for varmt. Så da var neste mål det lokale marked. Der var planen å kjøpe et par gode sandaler. Jeg gikk derifra med 2 par sandaler, en ryggsekk og 2 par "ekte" Gucci solbriller. For alt dette betalte jeg 60 MYR som tilsvarer ca. 100 kr. Med andre ord: Ikke fyll kofferten hjemmefra når en kan kjøpe herute til priser som for oss er helt uforståelige. Kan også nevne at jeg for en ukes opphold på ett 4 stjernes hotell har betalt MYR 800 altså ca. 1.200 kr . For hele uken og inkludert flott frokost. Jeg får ikke en avsidesliggende campinghytte til den prisen hjemme i Norge.






Før jeg reiste hjemmefra var min forestilling om Malaysia at det var veldig rent og ryddigt.  Mitt inntrykk idag er nok slett ikke det samme. Opplever at det flyter søppel rundt i gatene og det var ikke vanskeligt å finne frem til dette :





Nå vil jeg tar meg en tur ned i svømmebassenget. Senere skal jeg treffe Carl og vi skal finne oss et sted å innta en middag. Koselig med selskap ....

Til i morgen har jeg bestilt en heldagstur til Malacca som ligger ca. 2 timers kjøringen herifra. Da håper jeg å lære litt mer om historien til Malaysia :  http://melaka.net/malaysia_map.htm

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar